Νεώτερα χρόνια
Μετά την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης και την Ανταλλαγή Πληθυσμών το κτίριο των εργαστηρίων της Σχολής Επαγγελμάτων και Τεχνών,καθώς και τα υπόλοιπα κτίρια του συγκροτήματος, περιέρχονται στην ιδιοκτησία της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου (Γραφείο Ανταλλαξίμων).
Η συστηματική τεχνική εκπαίδευση
Η ιδέα της τεχνικής εκπαίδευσης, ως οργανωμένου κρατικού θεσμού, εισάγεται στο δυτικό κόσμο στις αρχές του 19ου αιώνα...
Καλωσήρθατε στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ, πρώην Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων Χαμιδιέ
Η Σχολή Τεχνών κι Επαγγελμάτων Χαμιδιέ, ή αλλιώς Ισλαχανέ της Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς Πολυτεχνείο Μιδάτ Πασά, βρισκόταν στο ανατολικό άκρο της σημερινής οδού Αγίου Δημητρίου, μεταξύ των οδών Αποστόλου Παύλου και Ελένης Ζωγράφου, στο μέσο περίπου των ανατολικών τειχών της πόλης, κοντά στη Νέα Χρυσή Πύλη.
Πρόκειται για το πρώτο συγκρότημα ορφανοτροφείου - τεχνικής σχολής της πόλης και χτίστηκε κατά την τελευταία περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας στη Θεσσαλονίκη, ενδεικτικό παράδειγμα των μεταρρυθμίσεων που επιχείρησε η Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά την περίοδο του Τανζιμάτ (1839-1876), αλλά και των ευρύτερων εκσυγχρονιστικών εκπαιδευτικών τάσεων της εποχής. Το συγκρότημα απαρτίζονταν από τέσσερις κτιριακές ενότητες, τρεις από τις οποίες είχαν οικοδομηθεί εντός των ανατολικών τειχών της πόλης και μία εκτός.
Τι ήταν τα Ισλαχανέ
Ο όρος Ισλαχανέ αποτελούσε έναν νεολογισμό της εποχής και ήταν μία σύνθετη λέξη: αποτελούνταν από την αραβικής ρίζας λέξη islā που σήμαινε τακτοποίηση, αποκατάσταση και –hane που σήμαινε σπίτι. Το Ισλαχανέ ήταν ένα «Σπίτι Αποκατάστασης» για ορφανά και άπορα παιδιά.
Διεθνής Ημέρα Μουσείων 2021
Με αφορμή τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2021
σας καλούμε να
ξεναγηθείτε ψηφιακά στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ, της πρώην Σχολής Τεχνών & Επαγγελμάτων Χαμιδιέ, στη Θεσσαλονίκη. Μία σύντομη ταινία παρουσίαση, παραγωγής της A BLIND DIRECTOR PROJECT σε συνεργασία με την ΥNMTEKM, ΥΠΠΟΑ. Η πρωτότυπη μουσική είναι του Nick Sid.
Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:
καθώς και να ξεναγηθείτε στην ψηφιακή έκθεση:
[επ]αφή & πανδημία
που δημιουργήθηκε με αφορμή το ανοιχτό κάλεσμα του Πολυχώρου Πολιτισμού Ισλαχανέ για αποστολή φωτογραφιών, σκίτσων, κολάζ... με θέμα την πανδημία και πως αυτή άλλαξε τον κόσμο που ζούμε, την επ-αφή μας με ανθρώπους και πράγματα. Τα έργα των συμμετεχόντων, φωτογραφίες, κολάζ, ζωγραφικά έργα, ποίηση... μία οπτική και λεκτική απεικόνιση της (μη) απτικής πραγματικότητας, τον καιρό της πανδημίας.
Συμμετέχοντες (αλφαβητικά):
Αδαλόγλου Κούλα
Αδαμοπούλου Αρετή
Αλεξίου Παναγή
Ασβεστάς Γιάννης
Αυγερόπουλος Κωνσταντίνος
Βουνούκης Βασίλης
Γιοβανοπούλου Εύη, Γιοβανόπουλος Αλέξης
Γραμμένου Ευγενία
Διαβάτη Αρχοντούλα
Διαμαντοπούλου Αφροδίτη
Forest Karine
Ζερβοπούλου Άννα
Θεοχάρη Δάφνη
Καλτσογιάννη Αλεξάνδρα
Καραγιαννίδου Ηλέκτρα
Καρκατσέλα Σοφία
Κατσικογιώργος Χρήστος
Κιουρτσόγλου Ιωάννης
Κονδυλίδου Αφροδίτη
Λεοντζάκος Δημήτρης
Μανάση-Στουγιαννίδου Ευτέρπη
Μουχταρίδης Σάκης
Μπακόλας Χρίστος
Μπίντση Ελένη
Μπότσιου Ειρήνη
Μπουλιοπούλου Μαρία
Ξανθοπούλου Τερψιχόρη
Στόικου Κατερίνα
Σφήκας Κωνσταντίνος
Τσέος Αντώνης
Φωτιάδου Χρύσα
Χριστοφορίδου Ειρήνη
Ψύρρα Ασημίνα